Saturday, May 28, 2011

Allahu Akbar dan bukan Allahu Ekbar....

Syukur masih ramai yang nak sembahyang berjemaah walau di surau sempit kompleks beli belah.

Sebelum sampainya masa untuk tayangan Lanun Caribbean, aku masuk ke surau kompleks itu untuk solat Zohor. Ada seorang lagi yang sudah selesai berwudhuk, dan masuk ke ruangan solat. Seusai wudhuk, aku terus berdiri disisi kanan imam dan iqamat; benar, dia sediakan tempat untuk aku jadi makmum. Semoga kami mendapat balasan baik untuk solat jemaah itu.

"Allaahu 'E'kbar.." takbiratul ihramnya.

"Allahu Akbar.." aku menurut dengan suara yang sekira-kira boleh dia mendengar, dan seterusnya begitulah sehingga tahiyyat yang ke empat, sebelum rukuk...

"Allahu Akbar.." menandakan dia tidak lagi dengan sebutan yang tadi..

..aku meneruskan menjadi makmum sehingga selesai mengaminkan doa ringkas imam aku. Semasa bersalaman aku minta maaf bersama senyuman, dan imam aku jawab dengan terima kasih.

Alhamdulillah, kami tunaikan kewajipan kami.

...dan aku akan teruskan perjuangan aku menidakkan sebutan Allahu 'E'kbar' menjadi Allahu Akbar..


wallahu a'lam..

No comments:

Post a Comment

tari jari